fredag 2 augusti 2013

Hörs du inte - finns du inte!

En väldigt enkel princip inom politiken är att om du inte hörs så finns du inte. Det stämmer givetvis inte alltid, men oftast. Om du som politiker inte hörs eller syns eller om ditt parti inte kommer ut i debatten, ja då får väljarna det svårare att veta vad du och ni tycker och tänker. Det är egentligen ganska enkelt - tala om vad du vill och inte vill. Sen avgör väljarna vilket de gillar bäst.

Men om du ni tillhör ett litet parti eller är en politiker på lägre nivå och försöker tala om vad du vill, men inte når fram. Hur göra då? Alla partier har idag hemsidor, egna sidor på Facebook och konton på både Twitter och Instagram. Ett enkelt och billigt sätt att nå både väljare och media. Att synas och verka på de sociala medierna är inga svårigheter och tar inte mycket tid, hemsidor däremot är lite mer avancerat. Hur syns då partierna i Kronobergs län på nätet?

Moderaterna
Moderaterna i Kronobergs län är duktiga på nätet. De syns lite överallt. De har bra täckning bland sociala medier och deras länshemsida är frekvent uppdaterad. Moderaterna har samma hemsida över hela landet, med lokala sidor. Vilket innebär att den lokala sidan alltid blir uppdaterad, åtminstone med riksinformation. Moderaterna i Kronobergs län får MVG på nätet i länet.

Socialdemokraterna
Även Socialdemokraterna har en bra täckning på nätet. Hemsidan ger bra info om deras parti och om vad de står i olika frågor. Även Socialdemokraterna kör med en rikssida med lokala delar, vilket får en känsla av sidan är ny och aktuell. De lokala socialdemokratiska politikerna är även flitiga användare av sociala medier. Det blir ett MVG i betyg.

Miljöpartiet
Miljöpartiet i Kronoberg har lite att jobba på när det gäller att använda sig av nätet. Deras länshemsida ger inte mer än kontaktinformation till kansliet och till ordföranden. Men inte mycket mer. Här behövs göras en större insats. De kör visserligen också med en rikssida med lokala sidor men de har inte integrerat det lokala med riksplanet, vilket Moderaterna och Socialdemokraterna har. Vad gäller sociala medier så lyser lokala miljöpartister med sin frånvaro. Betyg icke godkänt.

Folkpartiet
Likt många andra partier har Folkpartiet också en centralt placerad sida med lokala undersidor vilket innebär att det ständigt är aktuell information. Men den lokala delen för Kronoberg är inte speciellt uppdaterad. Visserligen bra information om vilka deras företrädare är osv men sidan ger inte mycket mer. Vad gäller sociala medier har de också den del att göra, endast en och annan lokala folkpartist är aktiv på sociala medier. Betyg knappt godkänt.

Centerpartiet
Det syns att Centerpartiet är ett av väldens rikaste partier. De har satsat på sin nätnärvaro. Hemsidan har det mesta, info om partiet och deras frågor, bloggar, tv och mycket bilder. Informativt. Designen är enligt tycke och smak men de har överlag en bra lokal sida. Dock tillhör de lokala centerpartisterna inte dem som syns mest bland sociala medier. De syns men borde synas mer, med tanke på de ekonomiska resurser detta parti sitter på. Betyg Väl godkänt.

Kristdemokratern
Ja var börjar vi. För det första finns det två sidor på nätet för Kristdemokraterna Kronoberg. En rikssida och en lokal. Det är aldrig bra med två hemsidor och två olika system. Den lokala sidan på deras rikssida länkar vidare till den lokala sidan. Men den lokala sidan är inte uppdaterad sedan valrörelsen 2010. Deras lokala kommunsidor i länet är bra, inte minst Växjö. Men deras lokala länshemsida är under all kritik. Men för partiets storlek har de bra närvaro bland sociala medier. Betyget blir icke godkänt.

Sverigedemokraterna
Sverigedemokraterna har en rikssida med lokala inslag. Men det är mer av en debattsida. De lägger mest upp sina debattartiklar. Hemsidan ger inte mycket information om de lokala aktiviteterna. Dessutom är de lokala Sverigedemokraterna osynliga bland sociala medier. Betyg icke godkänt.

Vänsterpartiet
Vänsterpartiets lokala Kronobergs sajt fyller sitt syfte. Den ger den information som väljaren och andra söker och det är relativt lätt att hitta på sidan. Det går säkert att göra lite åt designen men för att vara en hemsida som ligger utanför ett centralt system är den bra. Dock saknas de lokala Vänsterpartisterna bland de sociala medierna. Betyget blir Godkänt.

Alvesta Alternativet
Alvesta Alternativets hemsida är det lätt att få kontakt med de lokala politikerna men i övrigt har sidan inte mycket att ge. Att designen är hämtad från förra seklet gör inte det hela bättre. När du surfar in på deras sida får du en känsla av att tiden stått still. En total make over är vad som behövs. Jag har inte kunnat finna en enda från Alvesta Alternativet bland de sociala medierna. Betyg icke godkänt.

Sammanfattningsvis är de lokala partiernas närvaro på nätet god. Det finns dock mycket att göra, framför allt för vissa partier. Det underlättar visserligen om ditt parti har stora resurser men det går att göra bra utan stora resurser. Det viktigaste är inte utseendet utan innehållet. Se till att väljarna finner den information de söker. De vill veta vad ni tycker och tänker i aktuella frågor. De vill veta hur de får kontakt med er politiker. Tala om vilka ni är och hur ni ser ut. Många väljare tittar idag inte regelbundet på nyheterna på tv eller lyssnar på radio. Många har inte dagstidningar. Dessa grupper når ni endast via nätet. Vill ni växa och nå ut måste nätet bli en lika självklar del som torgmöten.

Lägg mindre tid på torgmöten och mer tid på att synas och interagera på nätet. Ni kommer garanterat nå fler väljare på det.


1 kommentar:

  1. Nu skriver du ju normalt sett mest om Växjö med omnejd, men jag tycker då att jag syns i sociala medier mer eller mindre hela tiden :)

    Tittar du på hemsidorna för partierna i Älmhult så tycker jag det är en smärre katastrof att det egentligen bara är Vänsterpartiet som har en levande och aktiv hemsida/blogg. Det är ändå 2013...

    SvaraRadera