torsdag 17 oktober 2013

Pennor, tygkassar & USB-minnen mm för 1,2 miljoner kr

I tisdags skrev Växjöpolitik att gymnasieförvaltningen i Växjö kommun, köpt in kavajer till en kostnad av 41.000 kr. Beslutet om att köpa in kavajerna fattades av Johan Harryson, som är gymnasieförvaltningens förvaltningschef. Ordföranden för gymnasienämnden Rene Jaramillo (KD) kommenterade uppgifterna i Smålandsposten i går och idag: "I kommunen köper man massor med grejer, till exempel resväskor. Så jag har sett det som att det ingår i representationspaketet."

Uppenbarligen köps det in massor av grejer till kommunen. Växjöpolitik valde att kolla upp vad det är för något som köpt in. Enligt uppgift har Växjö kommun avtal med ett företag när det gäller inköp av profilprodukter - Roupéz Profil. Det är från detta företag som kavajerna är köpta.

Under 2012 köpte Växjö kommun in profilprodukter från Roupéz Profil för ca 1,1 miljoner kronor inklusive moms. För 2013 har det än så länge köpts in profilprodukter för ca 150 000 kronor inklusive. Det vanligaste som kommunen köper är stiftpennor, karameller, tygkassar, USB-minnen, T-shirts och huvtröjor. Produkterna är nästan alltid märka med Växjö kommuns logga och används uteslutande av personalen eller delas ut vid mässor och evenemang.

Förutom de nämnda kavajerna är det några saker som sticker ut:

- 45.000 st Slaskrensare med tryck för ca 223.000 kronor inklusive moms.
- 100 par I-Phone-vantar för ca 7300 kronor inklusive moms.
- 500 st USB-minnen m nyckelring för ca 29.000 kronor inklusive moms.
- 250 st Smörknivar för ca 2900 kronor inklusive moms.
- 267 st Paraplyer med tryck för 24.710 kronor.
- 410 st slipsar och 410 st scarfs med tryck för ca 135.000 kronor inklusive moms. Dessa används till exempel för att ges som gåvor till andra kommuner eller vid utländska besök.

Vill ni ta del av vad som köpts in under 2012-2013 så hittar ni dokumenten här, här och här.

3 kommentarer:

  1. Slaskrensare fick man när man fick startkitet till att sortera matavfallet.

    SvaraRadera
  2. Fast att man köper in profilprodukter är ju inte alls så konstigt eller "skandal"-betonad som du vill framställa det här. Det är helt naturligt för Växjö kommun såväl som alla andra kommuner att ha en profil och marknadsföra sig i olika sammanhang. Detta ska inte sammanblandas med arbetskläder eller såna saker.

    Jag ser gärna att du presenterar ett alternativt sätt att bedriva profilering och marknadsföring för en kommun som inte kostar pengar.

    SvaraRadera
  3. Jag lägger ingen värdering i det och självklart ska kommunen jobba med reklam och marknadsföring. Det är upp till läsaren att avgöra om det är prioriterade inköp eller inte.

    Undersökningen av de inköpa produkterna kommer efter att det framkommit uppgifter på att det köps in en "massa grejer".

    Jag gissar att syftet med kavajerna inte va att de skulle fungera som arbetskläder, utan som marknadsföring. Ovan finner du andra marknadsföringsprodukter.

    Men du som läsare avgör om det är fel eller inte. Jag presenterar bara vart en del av pengarna tar vägen.

    SvaraRadera